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– PLEASE SCROLL DOWN FOR THE ENGLISH VERSION – 

Seit 2015 forscht Liz Rech im Rahmen eines Promotionsstipendiums am künstlerisch-wissenschaftlichen Graduiertenkolleg PERFORMING CITIZENSHIP  in Hamburg zum Thema

PERFORMING CITIZENSHIP

– VERSAMMLUNG IN (DER) BEWEGUNG.

Die Körper der Bürgerschaft/en und ihre Bewegungen im Raum.

Die Begriffe BEWEGUNG und MOBILISIERUNG sind hochinteressante – weil doppeldeutige – Begriffe, die zum einen auf das Feld der Politik, zum anderen aber auch auf den Bereich des Körpers und der Choreographie verweisen. In beiden Feldern geht es um „Versammlung in der Bewegung“ und um „das Werden der Vielen“ (Kunst 2014). In meinem Dissertationsvorhaben untersuche ich die Begriffe BEWEGUNG und MOBILISIERUNG im Spannungsfeld zwischen Choreographie/Tanz, Performance, Aktionismus und Politik. Meine künstlerische Forschung setzt sich mit der Praxis der Bewegung – im vielfachen Wortsinn – auseinander. Thema ist die Versammlung, und Präsenz widerständiger Körper in der Öffentlichkeit und die Herstellung von temporären kollektiven Identitäten in (der) Bewegung durch eine „soziale Choreographie“ (Hewitt 2005). Der Begriff der Versammlung funktioniert hier doppeldeutig – zum einen als politische Versammlung, zum anderen als Versammlung der Körper in der Bewegung. Beide Arten der Versammlung stellen temporär an einem bestimmten Ort Gemeinschaft her, wobei der Begriff der Gemeinschaft hier mit Nancy als „Mit-Sein“, als Kopräsenz gedacht wird und nicht als abgeschlossener Kollektivkörper. Im Rahmen der Versammlung ereignet sich das Politische im Zwischenraum, insbesondere im „Dazwischen“ der (sich bewegenden) Körper, die dadurch in besonderer Weise sichtbar werden. Die Arbeit an performativen Interventionsformaten, Märschen und kollektiven Tänzen im öffentlichen Raum und im sog „Theaterraum“ stellt also immer auch die entscheidende Frage nach der Sichtbarkeit von politischen Subjekten.

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9783319975016

++++ Aktuelle Veröffentlichung ++++

Rech, Liz:

Performing Citizenship: Gathering (in the) Movement. The Choreographic Format of Circle Dancing and the Round Dance as a Matrix of Collective Action in the Context of Political Assemblies, Protests and Occupations.

– In: Hildebrandt, P., Evert, K., Peters, S., Schaub, M., Wildner, K., Ziemer, G. (Hrsg.): Performing Citizenship – Bodies, Agencies, Limitations. London 2019 (Palgrave). ISBN 978-3-319-97502-3

This open access book discusses how citizenship is performed today, mostly through the optic of the arts, in particular the performing arts, but also from the perspective of a wide range of academic disciplines such as urbanism and media studies, cultural education and postcolonial theory. It is a compendium that includes insights from artistic and activist experimentation. Each chapter investigates a different aspect of citizenship, such as identity and belonging, rights and responsibilities, bodies and materials, agencies and spaces, and limitations and interventions. It rewrites and rethinks the many-layered concept of citizenship by emphasising the performative tensions produced by various uses, occupations, interpretations and framings.

→ Open Acess. This chapter is licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0. International License, which permits use, sharing, adaption, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author and the source, provide a link to Creative Commons License and indicate if changes were made). 

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Präsentation des zweiten künstlerischen Teilprojektes im Rahmen des Graduiertenkollegs (September 2017)

Mittelstreifen1

〉〉〉〉〉〉 HALLO, MARSCH! ________〉〉〉〉〉〉

Kollektive Walkingperformance für Mit-Läufer*innen und Schritt-Macher*innen.

HALLO, MARSCH! ist das zweite künstlerische Forschungsprojekt von Liz Rech im Rahmen des künstlerisch-wissenschaftlichen Graduiertenkollegs Performing Citizenship. Als partizipative Performance wurde das Projekt im Rahmen der Hallo Festspiele am 09.09.2017 als Walkingperformance vom Berliner Tor zum alten Kraftwerk Bille in Hammerbrook durchgeführt.

9.9.17 / 15h (Dauer ca. 1 Stunde)

Treffpunkt: Mittelstreifen Kreuzung Heidekampsweg Ecke Anckelmannsplatz.

K3 – Zentrum für Choreographie | Tanzplan Hamburg

→ Videodokumentation (15 min)

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Konferenz PERFORMING CITIZENSHIP, November 2016

Konferenz Bild Logo_Seite_15

2.11.2016,  16h BODIES OF CITIZENSHIP / Fundus Forschungstheater 

Vortrag „Performing Citizenship – Assembly in Movement“ im Rahmen der internationalen englischsprachigen Konferenz »PERFORMING CITIZENSHIP_02 – bodies & materials, agencies & spaces, limitations & interventions« (2. – 4.11.2016 / Hafen City Universität, Hamburg).

Hier findet sich das vollständige Konferenzprogramm.

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Präsentation des ersten künstlerischen Teilprojektes im Rahmen der Projektwoche des Graduiertenkollegs (April 2016)

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〉〉〉〉〉〉 MARCHING SESSION I – VI. _____________ 〉〉〉〉〉〉

Interaktive (Lecture-) Performance für Mit-Läufer und Schritt-Macher.

Konzept & Forschung: Liz Rech; künstlerische Mitarbeit: Annika Scharm; Objekte: Kathrin Affentranger; Illustration und Animation: Sebastian Rether

24.4.2016 / 19h

P1 / kampnagel Hamburg

K3 – Zentrum für Choreographie | Tanzplan Hamburg 

→ project-description-marching-session-i-vi-kl-engl-2

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Am 01.01.2015 startete das künstlerisch-wissenschaftliche Graduiertenkolleg “Performing Citizenship: Neue Artikulationen urbaner Bürgerschaft in der Metropole des 21. Jahrhunderts”, getragen von einer Kooperation zwischen der HafenCity Universität (HCU)/Bereich Kultur der Metropole, der Hochschule für Angewandte Wissenschaft (HAW)/Department Design und zwei forschungsorientierten außeruniversitären kulturellen Institutionen, dem Forschungstheater/FUNDUS THEATER und K3 – Zentrum für Choreographie | Tanzplan Hamburg.

Graduiertenkolleg Performing Citizenship

In den Städten des 21. Jahrhunderts entwickeln sich neue Formen von Bürgerschaft, die sich selbstbestimmt und oft in kreativen Formaten organisieren, um ihr Zusammenleben nicht nur auszuhandeln, sondern auch konkret zu gestalten. Sichtbar wird ein, auch von den Wissenschaften beobachteter Gap zwischen traditionellen Institutionen wie Parteien, Behörden oder Gewerkschaften, und einer selbstbewussten und selbstorganisierten neuen Bürgerschaft, die ihren Beitrag zur Bewältigung urbaner Krisensituationen immer öfter auch mit künstlerischen Mitteln leistet. Lässt sich jenseits unseres repräsentativen Demokratie-Systems eine „performative Demokratie“ denken?

Das Graduiertenkolleg untersucht Artikulationen dieser neuen urbanen Bürgerschaft, die ihre Lust und ihr Recht auf Mitbestimmung praktisch und mit performativen Mitteln umsetzt, unter dem Begriff Performing Citizenship. Gemeinsam getragen von Universitäten und künstlerischen Institutionen erforscht das Kolleg seinen Gegenstand nicht nur rein wissenschaftlich, sondern auch mit künstlerischen Experimenten und Interventionen. Der Zugang ist transdisziplinär und verbindet Perspektiven der Urban Studies, der Performance Studies, der kulturellen Bildung, des Designs, der Ethnographie, der Philosophie und der Choreographie.

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– ENGLISH VERSION – 

Since 2015 Liz Rech is researching at the postgraduate programme “Performing Citizenship. New articulations of urban citizenship in the 21h century metropolis. in Hamburg /Germany.

PERFORMING CITIZENSHIP – ASSEMBLY AND MOVEMENT. CITIZENS AS A BODY AND THEIR MOVEMENT IN SPACE

The expressions MOVEMENT and MOBILISATION are ambiguous and therefore fascinating terms that refer to the field of politics on the one side and to the body and to choreography on the other. In both instances the terms encompass “assembly in movement” and “the becoming of many” (Kunst 2014). In my graduate thesis I am looking at the two terms MOVEMENT and MOBILISATION at the crossroads of choreography/dance, activism and politics. My artistic studies investigate the practice of movement and its multiple meanings. Furthermore, my research topic includes the gathering and presence of bodies in resistance in the public and the making of temporary collective identity by moving within and through “social choreography” (Hewitt 2005). The word assembly is also used in its ambiguity, functioning as a term to describe political meetings as well as the gathering of bodies in movement. Both ways of assembly temporarily generate community at a specific place, whereby in keeping with Nancy, the term community is understood as being-with (“Mit-sein”), and not as a self-contained collective body. Within the conceptual framework of assembly, what is political takes place “between” bodies in movement, which significantly and uniquely become visible. Consequently, working on performative formats of interventions, marches and collective dances in public spaces and in the space created by theatre always leads to the crucial question of the subject as a political one.

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9783319975016

++++ coming soon ++++

Rech, Liz:

Performing Citizenship: Gathering (in the) Movement. The Choreographic Format of Circle Dancing and the Round Dance as a Matrix of Collective Action in the Context of Political Assemblies, Protests and Occupations.

– In: Hildebrandt, P., Evert, K., Peters, S., Schaub, M., Wildner, K., Ziemer, G. (Hrsg.): Performing Citizenship – Bodies, Agencies, Limitations. London 2019 (Palgrave). ISBN 978-3-319-97502-3

This open access book discusses how citizenship is performed today, mostly through the optic of the arts, in particular the performing arts, but also from the perspective of a wide range of academic disciplines such as urbanism and media studies, cultural education and postcolonial theory. It is a compendium that includes insights from artistic and activist experimentation. Each chapter investigates a different aspect of citizenship, such as identity and belonging, rights and responsibilities, bodies and materials, agencies and spaces, and limitations and interventions. It rewrites and rethinks the many-layered concept of citizenship by emphasising the performative tensions produced by various uses, occupations, interpretations and framings.

→ Open Acess. This chapter is licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0. International License, which permits use, sharing, adaption, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author and the source, provide a link to Creative Commons License and indicate if changes were made). 

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Here you can find the project description of the first performative research project

〉〉〉〉〉〉 MARCHING SESSION I – VI. _____________ 〉〉〉〉〉〉 (24.4.2016)

at K3 – Zentrum für Choreographie | Tanzplan Hamburg

→ project-description-marching-session-i-vi-engl

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Graduate school Performing Citizenship

New forms of citizenship are developing in the cities of the 21st century: self-organized and independent from the state and often creatively they do not only negotiate but also practically shape the way of how we live together. Performing Citizenship explores the articulations of this new urban citizenship, which puts into practice its desire and right for participation with performative means. Is it possible to think a “performative democracy” beyond our system of representative democracy? What comes into focus is a gap between traditional institutions such as political parties, public authorities or unions and a self confident and self-organized (nonviolent) new citizenry, which increasingly contributes to resolving urban crisis situations with artistic means.

The graduate school aims to analyze this performative turn under the term “performing citizenship”. Since artistic practices play an important role in this context, the postgraduate programme is conceived methodologically as an artistic academic cooperation. The three-year programme qualifies doctoral candidates both artistically and academically, and can thus contribute to ground and advance Hamburg’s pioneering role in the development (and sophistication) of artistic research. The graduate school includes a colloquium, workshops, public events, practical experiments and interventions in public space to investigate Performing Citizenship from a multi- and transdisciplinary perspective blending urban studies, cultural education, choreography, philosophy, urban design and cultural studies.

→ More information about the graduate school Performing Citizenship can be found here.

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